Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

Fusk och fusk

Av Katrin Karlsson - 28 juni 2011 15:10

Kan banne mig inte släppa detta politiska utspel som alliansen kör med. Läste idag ledaren i VF. Fredrik Reinfeldt vann valet 2006 på att driva arbetslinjen att, sjuka, funktionshindrade och arbetslösa är slöa fuskare och kunde driva igenom förändringar i socialförsäkringen, som har ställt till ett helvete för många människor. Riksrevisionen konstaterar att regeringen jakt på fuskare bygger på felaktiga grunder. Det påstods att 20 miljarder kr varje år utbetalades felaktigtfrån socialförsäkringen, varav hälften var medvetet fusk!! Siffrorna är inte bekräftade i några undersökningar, de bygger på en uppskattning gjord på några dagar av en samling experter. Försäkringskassan har bara anmält 15 %. Varför då? om hälften är fusk kan man fråga sig. Polisutredningarna läggs ner på löpande band, ofta i brist på bevis. Endast 200 fall har kunnit bindas till brott, lite mindre summor än 10 miljarder detta rör sig om. Det är klart att det är fel med brott i socialförsäkringen, men tänk om regeringen hade prioriterat lika högt att försöka stoppa fusket inom handel och restaurangbranschen. 20 miljarder försvinner årligen genom medvetet fusk. Många mindre nogräknande butiks- och restaurangägare kör utan kvitto, det vet vi alla. Den enda förändringen som gjorts, är en lag som säger att företag som tar emot kontanter ska ha ett godkännt kassaregister........hejåhå!!! Det mindre fusket som finns i socialförsäkringen drabbar de som verkligen är sjuka och funktionshindrade och som då blir misstänkliggjorda. Fusket inom butiker och krogar slår både mot välfärden och de seriösa företag som följer regelverket. Skatteverket räknar med att statskassan förlorar svinlande 133 miljarder på medvetna och omedvetna skattefel. Det kanske hade varit lite mer lönsamt för statskassan om regeringen hade lagt ner lika mycke kraft på att jaga skattesmitare som den gör på att jaga fuskare inom socialförsäkringen. Men som Maud Olofsson antyder, det är duktiga människor som startar eget, till skillnad på de lata sjuka och funktionshindrade som bara ligger hemma och petar naveln.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katrin Karlsson - 24 januari 2014 00:17

Kom hem kl 8:30 från bruket och kände mig slut . Rastade mina två älsklingar och sen blev det sängen. Vaknade dock av att mobilen ringde, det var mäklaren som ringde och sa att hon har en köpare till mammas lägenhet.Känns skönt! !!firade med kaffe n...

Av Katrin Karlsson - 23 januari 2014 03:04

Kl är 02:30 och vi har startat upp blekeriet, för att om några timmar göra ett kontrollerat långstopp p.g.a. pannhaveriet. Lite trött, men vi håller varandra vakna jag och Inga-Lena. Skulle varit ledig idag (har jag ju berättat förut) men vad gör m...

Av Katrin Karlsson - 22 januari 2014 02:47

Ännu en dag som känns som om det är sista dagen av mitt liv. Sover dåligt efter mitt nattskift, ca endast 3 timmars sömn, och då vaknar jag av ångest, kramp och domningar i både händer och armar flera gånger under de 3 timmarna. När jag sen försöker ...

Av Katrin Karlsson - 15 januari 2014 00:59


CSI på tv, soffan är som en magnet, svår att slita sig från. Var dock tvungen att kvällsrasta vovvarna för en liten stund sedan. Gick och retade upp mig på små saker som att folk svinar ner i soprum, "lånar" sopen i trapphuset, tycker det är ok att t...

Av Katrin Karlsson - 12 januari 2014 23:11

Var inte speciellt upplagd för några äventyr idag, eftersom jag bara fått 4 timmars sömn i natt, men efter övertalning från Patrick så drog vi i alla fall iväg. Inom 4 timmar hade jag varit och solat på en ö i Vänern, badat i en varm källa på Isla...

Ovido - Quiz & Flashcards