Alla inlägg under april 2013

Av Katrin Karlsson - 20 april 2013 15:30

Programmet Debatt handlade om socialdemokraternas behandling av Omar Mostafa. Jag tycker det är jätteitressant att titta på debattprogram, när den förs på lika villkor. SVT borde skämmas över hur ofta de misslyckas med att försöka ge båda parter någorlunda rättvis debattid, utan att bli avbrutna. I detta programmet stod debatten mellan Vivianne Macdici och Alexander Bengtsson(Expo) å ena sidan och Fatima Doubakil och Mohammed Amin Kharraki, islamiska förbundet på andra sidan. Man upptäckte direkt att Vivianne och Alexander hade svårt att få talan utan att bli avbrutna hela tiden genom prat och småflin, och detta gjorde att ordet ofta gick över till Fatima och Mohammed. Alexander försökte få ordet också, men fick ge sig. Jag satte mig ner och tittade genom programmet för att se att det inte bara var jag som tyckte på detta viset. Jag klockade de två huvudgrupperna som stod mot varann, har inte tagit med små inlägg från andra. Vivianne och Alexander fick prata ca. 8 min totalt. På dessa 8 minuter blev de avbrutna med prat och småflin från Fatima och Mohammed ca.15 ggr och ordet gick över till Fatima och Mohammed 5ggr. Fatima och Mohammed å andra sidan fick ca.12 min att prata. På dessa 12 min blev de avbrutna 2 ggr, men ordet gick aldrig över till Vivianne och Alexander. Jag säger ingenting om att debatter kan bli heta och att alla vill prata för sin sak, men i en demokrati ska väl för sjutton alla ha någorlunda samma rättigheter i en debatt. Informerar inte SVT, att man ska respektera varann någorlunda, även när det hettar till? Jag var så upprörd över att se den orättvisa fördelningen av ordet, så jag var tvungen att skriva av mig här på bloggen.

Här är länken till Debatt SVT: http://www.svtplay.se/debatt titta på det och ha gärna kommentarer på mitt inlägg.


Ha en fortsatt bra dag och ta hand om varann, visa respekt och empati, det mår vi alla mycke bättre av! Kramiz

Av Katrin Karlsson - 17 april 2013 10:01

Är det du våren som är på väg, äntligen? säg att det är så!!

Ovido - Quiz & Flashcards